mandag 20. august 2007

Billedbøker

Jeg leter ofte etter bøker jeg leste da jeg var barn, men som ikke eksisterer i bokhandelen lenger. Særlig har jeg en forkjærlighet for svenske billedbøker. Det er så mye livsglede og trygg hverdag i dem. Jeg har flere barnebokvenninner som også samler. I sommer hadde jeg besøk av to av dem, og de hadde med seg den flotteste gaven jeg noen gang har fått. Bare se her:



Dette er en samling av alle de fire bøkene om Mons og Marit som vi følger gjennom årstidene. Særlig husker jeg at jeg likte boken om høsten og vinteren. Da koste de seg inne med alle tradisjoner som hører med. Den andre boken jeg fikk har en helt spesiell plass i mitt hjerte.



Kaisa Krabat hjelper mormor av Astrid Lindgren kom ut som billedbok på norsk første gang i 1975 (året jeg ble født : ) Jeg bare elsker Ilon Wiklands tegninger! Her ser dere førsteutgaven, fint plassert ved siden av kaninen som vi ga datteren vår da hun ble født. Jeg har oppkalt min lille tulle etter denne boken.

Her er det nydelige kortet jeg fikk med gaven.





5 kommentarer:

PeneLene sa...

Så koselig blogg du har. Mange nydelige og betydningsfulle ting!

Anonym sa...

Hei!
Nydelig blogg. Gleder meg til å følge den videre.
Du er god, du.
Klem Hedvig

Timotei sa...

Akkurat den boka om Mons og Marit hadde jeg også da jeg var lita, det vil si jeg har den fremdeles. Den står hjemme hos foreldrene mine. Jeg var også veldig glad i den og likte spesielt godt å lese om juleforberedelsene.
Synes du har en flott blogg! Titter gjerne innom en annen gang også jeg!

Eva sa...

Mona og Marit har jeg også fra jeg var liten. den er ganske slitt etter all lesinga...
Fin blogg du har :)

Bea's verden sa...

Så fin blogg du har:o)

Så artig å høre at det ikke bare er jeg som elsker boken om Kajsa Kavat (Kaisa Krabat).
Hehe min lille datter på 8 mnd er også oppkalt etter boka.
Enn at det ikke er bare meg som har gjort det. :o)
Kajsa har også boka stående klart på soverommet sitt. Mangler kun ei tallerkenhylle å sette den i.

Håper det går greit om jeg legger deg til listen min. Bloggen din var så koselig.