søndag 12. august 2007

Mammas kjeller

I mammas gamle hus finnes det en kjeller med flere rom og dører. Der ligger det mange vakre skatter gjemt. I sommer gikk vi gjennom eske på eske, fant frem noen av mine gamle leker og barneklær. Mamma har tatt så godt vare på dem. Lagt dem pent i esker. Og når hun tar frem sine vakre gamle gjenstander, stryker hun forsiktig over dem og ser på dem slik at de får en ny glød. Hver og en gjenstand har en egen verdi for henne. Til mitt nyoppussede bad fant vi denne skålen innerst i kjelleren. Det er en meget gammel bolle med et vakkert skår i fra Egersunds Fayancefabrik. Fabrikken ble opprettet i 1847, og i 1863 begynte fabrikken å produsere hvitt stentøy. Jeg vet ikke når bollen er laget, men vakker er den der den står oppå det gamle skapet på badet mitt. Fin å ha duftende såper i!

2 kommentarer:

Lottemor sa...

Kan nesten kjenne lukten fra såpeskålendin, he he.

Den gode feen sa...

Gratulerer med kjempefin blogg som eg gledar meg til å følge med i! Tusen takk for fine ord i bloggen min :)