søndag 16. september 2007

Bokmarked


Denne helgen har det vært et stort bokmarked der jeg bor. Jeg kjøpte 36 bøker, og nesten alle var barnebøker, med unntak av denne salmeboken som jeg bare betalte 10 kroner for. Personen som eide boken en gang fikk den i 1870. Noen ganger tror jeg ikke de som selger skjønner verdien av det som selges...

Dette innlegget er dedikert til mine barnebokvenner, men jeg håper også andre som leser det vil ha glede av å gjenkjenne bøker som vises fram. Er det noen bøker her som dere spesielt husker? Det hadde vært morsomt å få høre!


Hva med disse? Dette er eldre utgaver av Frendeløs, Oliver Twist og I brønnen og i tjernet. Jeg har noen av dem i nyere utgaver. Men det er så morsomt med disse gamle bøkene fra før krigen.

Jeg fikk også med meg noen pekebøker til datteren min, litt nyere av dato:



Jeg elsker eventyret Prinsessen på erten av H.C. Andersen. Her er en skjønn utgave jeg aldri hadde sett før:


Da jeg gikk på ungdomsskolen var det en venninne av meg som var medlem av Ungdomsbokklubben i Den norske Bokklubben. De utga mange fine titler som vi leste etter tur. Noen som gjenkjenner disse? Her er titler som Outsiderne, Janne min venn, Sulteagurker med sjokolade, Kjære Timo og Skindeep. Jeg husker at mange av ungdomsbøkene på 1980-tallet handlet om apartheidregimet i Sør-Afrika.


For tiden er ikke Den hemmelige hagen eller disse Maria Gripe-bøkene å få tak i. Derfor ble jeg så glad da jeg fant dem. Det er noe så herlig mystisk ved disse bøkene. Etter en sosialrealistisk periode beveget Maria Gripe seg lenger og lenger inn i mystikken i sitt forfatterskap.



Heller ikke disse ABC`ene kan man kjøpe i bokhandelen lenger. Ja, en av mine favoritter er selvfølgelig Lena Andersom som jeg har skrevet om tidligere. Her er "Majas alfabet":



Til slutt en hilsen til alle som har barn eller har vært barn en gang...


Barndommen er en uskyldens tid.
Den er livets morgenstund hvor alt er forandring og mirakler.
Det er en liten verden av plutselige vennskap og korte sorger.
Barndommen er et tryllested av drømmer... hvor alt er mulig...
Det er et tidløst sted...hvor minuttene ikke har tall og timene er søte av lykke.
Barndommen er lykkens time...den svinnende drøm...den sarte tid av uskyld som for alltid er en del av oss.

(Fritt sitert etter Joan Walsh Anglunds bok)

God søndag!

17 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære du! Dette var SÅ hyggelig å starte søndagen med! Så fantastisk flotte barne- og ungdomsbøker du har funnet! Leste aldri "Skindeep", men nå har den akkurat kommet i en pocketutgave, så den står på lista mi. Gleder meg til den. "Kjære Timo" husker jeg at gjorde et sterkt inntrykk. Flott utgave av "Den hemmelige hagen". Den ønsker jeg meg og:-). Ekstra glad ble jeg da jeg så den siste boken her: "Barndommen er en uskyldens tid". Teksten og tegningene er så fine! Jeg fant den også på et bokmarked eller var det et loppemarked en gang, sammen med flere i samme serie: "Kjærlighet er en egen følelse"(denne har jeg på engelsk også: "Love is a special way of feeling"), "A friend is someone who likes you", "Julen er tiden da vi gir" (denne siste fikk jeg av mamma da jeg var liten, så den har jeg skriblet litt i:-).
Minner ikke tegningene litt om de i: "Noen ganger kommer vinteren om natten"?
Stor søndagshilsen og klem fra Line

Krabat sa...

Takk for koselig kommentar, kjære Line! Jo, de tegningene minner meg veldig om "Noen ganger kommer vinteren om natten." Jeg har også den om venner. Så heldig du er som har boken om julen og kjærlighet også. Kult at "Skindeep" har kommet tilbake! Den husker jeg gjorde et sterkt inntrykk da jeg leste den som 14-åring. Har du lest de Gripe-bøkene "Sin egen verden" og "Sitt eget rom"? Gleder meg til å lese dem. Fant også noen flere bøker, som en bok med spøkelsesfortellinger fra 1985 som jeg lånte mye på biblioteket som barn, "Stjerneskudd" av Kari Bøge, "Til sommeren kanskje" av Tormod Haugen og "Majken - en dag i mai" av Margareta Strömstedt. Alle bøkene kostet 10,- kroner. Men de telte feil, så fikk dem billigere. Ti-hi! Gleder meg til vi skal på Barnas antikvariat. Skal også sjekke Finn. Ha en god dag! Klem

Anonym sa...

Hei!

Så mange fine bøker du har funnet SÅ billig! Husker spesielt at jeg syns Frendeløs var så fin og trist. Hadde en periode da jeg elsket triste bøker, slik som den og David Copperfield. Nå kommer snart Den hemmlige hagen (det er tittelen denne gangen) ut på Vidarforlaget.Tror det blir en fin utgave.

Har lenge (siden jeg startet den andre du vet) hatt en tom blogg jeg har begynt litt på, men ikke nok til å spre det ennå. Men snart tenker jeg det er tid (om jeg har nok tid til å holde på med det da), og da er barnebøker en selvfølgelig del...

Ha en god søndag!
Klem fra vikaren

Anonym sa...

Hei!
Så mange fine skatter du har funnet. Min favoritt blant dem er "Den hemmelige hagen". Jeg synes den var helt fantastisk da jeg leste den som barn. Ellers samler jeg også på eventyr med vakre illustrasjoner. Den siste boken "Barndommen er en uskyldens tid" er utrolig søt.
Klem fra Hedvig

Kreoline sa...

Takk for koselig kommentar hos meg. Disse barnebøkene vekker minner, spesielt Frendeløs, den leste jeg omigjen og omigjen når jeg var liten. Har boken fremdeles og har lest den for mine barn. Har også en del Maria Gripe bøker på lager, de får vente til det en gang kommer barnebarn. Ser også noen barnebøker som ligger på lager, disse også etter mine barn når de var små. Bøker er for verdifulle til å kvitte seg med, selv om det opptar en del plass. Koselig blogg du har, kos deg i uken som kommer. Klem.

Anniche sa...

Mange flotte bøker du har fått tak i da!!!

Ang julevarer så begynner det nok snart å komme litt , men det meste kommer vel i oktober".
Sååååååå masse fint , dån!

Hemma på Landet sa...

Oj, vad många fina barnböcker. Det där var inte dåligt. Kramis vännen.

Timotei sa...

Å, så hyggelig innlegg! "Den hemmelige hagen" husker jeg godt. Hadde akkurat den utgaven du viser bilde av her. Og Maria Gripe leste jeg også. "Glassblåserens barn" av Maria Gripe fikk jeg i julegave husker jeg.
Alltid så spennende å titte innom siden din! Du viser oss så mye fint!
Ha en fortsatt fin kveld!

Hulda sa...

Virkelig flotte bøker du har fått tak i! Liker veldig godt Majas alfabet, og Maria Gripes bøker. Har flere av de selv, Agnes Cecilia og Tordivelen flyr i skumringen, er blant favorittene der.

Den gamle boka du fant var jo virkelig et funn! Jeg kom nylig over en lignende bok på Fretex, den var fra 1910, betalte 100 kr for den.

chatrine sa...

Her var det mye gøy, flott med disse gamle bøkene. Må innrømme at jeg er veldig dårlig til å finne fram en bok og lese. Skulle nok tatt meg sammen der..
Du må ha en flott dag, sammen med alle bøkene!
Klem:)

Uppe på vinden sa...

Sååå mycket fina böcker du fick tag i!! Vilka fynd!! Kram!

elin1976 sa...

Flotte bøker. Er enig med deg. Folk kaster mye med stor affeksjonsverdi uten å tenke over at dette er minner og historie. Ha en fin mandag:O)

Emmeline sa...

Ja jeg har flere av disse bøkene selv. Har tatt vare på dem fra jeg var barn, og ser at de overlever..og fungerer like godt på mine barn som de fungerte på meg! Samtidig finnes det noen vidunderlige nye bøker også, med skjønne historier. Husker godt historien fra I brønnet og tjernet om den gutten som hogget hodet av dukken...Skrekk og gru at det kunne finnes sånne skrekkelige mennesker..! Det gjorde dypt inntrykk på meg. Du har virkelig gjort et scoop her, dette var skatter!

Anniken sa...

Hei! Så mange koslige bøker:) jeg har selv lenge vært på jakt etter boken "Kjære Timo", men har enda ikke funnet den.. Kunne du sagt i fra hvis du fant en til?:)

sara eide sa...

hvor får jeg kjøpt kjære timo, vet du det ?
jeg klør etter å ha den i hylla mi :p

Anonym sa...

Genial fill someone in on and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you as your information.

Anonym sa...

Brim over I to but I about the collection should acquire more info then it has.