tirsdag 18. september 2007

"...den er blå som havet..."


I sommer fant jeg mye spennende i mine foreldres kjeller. Disse kleshengerne har jeg fått låne av mamma. Dem hadde hun til sine kjoler da hun var liten på 1940-tallet. Mine småbarnskjoler har hun heldigvis tatt vare på også. Datteren min bruker dem nå. Her er et lite utvalg:


Lyseblått forkle på blåklokkehenger.

Forkleet ble kjøpt på begynnelsen av 1970-tallet til storebroren min. Det var fortsatt vanlig på den tiden å kle gutter i slike forklær. Både lillesøsteren min og jeg har brukt det etter han. Det er utrolig hvor godt tøyet har holdt seg. Klærne jeg har kjøpt til datteren min i dag, er allerede blitt slitte og nuppete i vask. Her er fargen like fin og tøyet like slitesterkt.

Blå cordkjole med rosa blomster på kyllinghenger.

Så en rosa variant:


Brunt og rosa forkle.

Jeg kombinerer nå disse kjolene og forklærne med rosa, blå eller hvit body sammen med lignende farger i strømpebukse. De er veldig praktiske og strammer ingen steder. Så blir min lille tulle ekstra søt, og besteforeldrene får tårer i øynene når de tenker på sine egne barn og hvor fort tiden har gått...

5 kommentarer:

Anniche sa...

Nei , såååå søte kjoler! Moro å se , og artige kleshengere også!
Gjenbruk er moro :)

Dessverre blir ikke HD for salg i butikken min , men om det er noe kan jeg selvsagt sende deg vettu!

Klem

Kreoline sa...

Så nydelig og kjempesøtt, det er jo så kjekt å sy dukkeklær, koselig arbeid.

Timotei sa...

Så fine kjoler du hadde da du var lita! Og så flott at de er blitt tatt vare på. Det må ha vært utrolig bra kvalitet på klærne før i tida, ser jo nesten ikke brukt ut disse. Veldig artig at du kan bruke dem til veslejenta di.
Kleshengerne var flotte! Slike ting får en jo ikke tak i lenger.
Så koselig å få se de fine tingene dine!
Ha en fortsatt fin kveld!

Hemma på Landet sa...

Så söta de är. Kramis

elin1976 sa...

Sånne har jeg fått fra Svigermor. Hun hadde disse hengerne når hun var liten. Dine er nydelige:O)