fredag 21. september 2007

Start i september, så har du i desember!

Start i september, så har du i desember, har mamma alltid sagt. Med det mener hun at adventstiden og julen kommer fortere enn man tror. Da er det greit å planlegge litt tidlig og tenke på julegaver og julekort før julerushet setter inn. Det er ikke meningen at man skal ha jul hele høsten. Men dersom man har et lite julemøte i september og legger noen planer, får man en mye hyggeligere adventstid når den kommer.

Selv har jeg aldri hatt tid til noe julemøte. Juleforberedelsene har alltid kommet midt oppi eksamener, jobb og flytting. Men i år som jeg er hjemme med baby, ser alt mye lysere ut. Det som er så koselig, er at moren min nettopp er blitt pensjonist. Så i år skal vi prøve å realisere noen av juledrømmene våre!


Slik lager du julemøte:


Ta frem juleteen fra i fjor, en koselig jule-CD og kjøp for eksempel mandler og rosiner (det er ikke så mye annet julesnop å få kjøpt så tidlig).


Mine julebøker

Lag deg en julebok. Da jeg var 9 år fikk jeg den rutete grønne boken til venstre av mamma. Hun mente det var på tide med en juleplanlegger. Selv hadde hun hatt julebøker lenge, der hun har skrevet om alle mine barndoms juler.

Ovenfor ser dere julebøkene jeg har hatt i årenes løp. Den røde til høyre begynte jeg på for 3 år siden. I julebøkene har jeg blant annet skrevet opp hva jeg har gitt i gaver (så jeg ikke skal gå helt i surr hvert år), laget en liten juleplanlegger og skrevet litt om hvordan adventstiden og julen har vært. Her ser dere bilder av julebrød og pakker fra julen 2004:




I går var jeg på mitt første julemøte. Du kan tro vi koste oss i havestuen:



Men nå som jeg vet når vi skal ta julekortbilde, skrive julekort og hvilke julemarkeder og konserter jeg vil få med meg i år, kan jeg legge bort julen en stund og nyte høsten.

God helg!


9 kommentarer:

Hulda sa...

Dette var et nytt og nydelig og nyttig innlegg! Så genialt med julemøte og julebøker.. jeg likte virkelig dette. :) (og nå skal jeg se til å få lagt link til deg)

Timotei sa...

Så lurt med julemøter og julebøker! Jeg har også en bok der jeg noterer litt om julegaver og baking og sånt.(Litt greit å vite at 300 pepperkaker faktisk ble litt for mange...)Så kan jeg justere litt fra år til år.

Må bare få takke deg for den koselige kommentaren jeg fikk fra deg i dag. Ble så glad for den! Jeg har jo aldri truffet deg, men det er akkurat som om jeg kjenner deg litt likevel.
(Jeg har akkurat sydd et nytt sett til dukken. Det er samme mønster som det eplegrønne, men jeg har brukt rødrutete stoff og blomstrete stoff. Hvis du vil kan jeg godt reservere det for deg. Du må ikke føle at du må kjøpe det for det da.)
Ha en fin fredagskveld!
Klem fra Rannveig.

Emmeline sa...

Så utrolig lurt dette var... Det er jo egentlig veldig veldig offensivt må jeg innrømme!! Men egentlig helt i min ånd. Kjekt å ha oversikten over hva som fungerer og hva man med fordel kan gjøre på en annen måte...og kjekt med bilde av juletreet, hehe.
Hmmm jeg hadde jo tenkt å bruke bloggen her som en slags julebok, men kanskje jeg kan lage en skikkelig en også...og ha julemøte med meg selv!! Tviler på at noen andre i denne familien syns at det er normalt i september for å å si det slik, hehe!

chatrine sa...

Heisann:) For et koselig innlegg:) Ja sånn er det, mor di har rett, julen kommer alltid fortere enn planlagt... Jeg er av den trege typen, kommer ikke igang før midten av desember, jeg tar lærdom av deg! (håper jeg, gjenstår å se mot jul..hehe..)Koselig med disse bøkene:) Nu er det jo høst, og skal si jeg fyrer i peisen, det er 7grader her i tromsø, men regn og hustri.... Om du vil melde deg inn i TTT klubben, så går du til Min sin lille tue (link på sida mi) å søker;) Å du er hjertelig velkommen:)
jeg ønsker deg en fantastisk helg!
Klem fra meg:)

elin1976 sa...

Har begynt og vi har også hatt vårt første julemøte i familien. Med planlegging av julegaver og hvor de forskjellige selskapene skal holdes dette året.
Det du spurte om Thildaene: Dette er et navn som hun som har designet det har kommet på. Hun har gitt ut mange bøker med sånne dukker og andre figurere i samme sjanger. Man kan kjenne igjen figurene hennes på anskiktene til figurene. Så alle sammen går under Thilda. Klem fra Elin:O)

chatrine sa...

Jeg er innom for å si at jeg har tagget deg på min side;)

Mia sa...

Takk for et kjempeflott innlegg! Virkelig nyttig det med planlegging i god tid, med julebok og det hele. Jeg pleier å ha et nokså kaotisk forhold til jul, som kommer virkelig som "julekvelden på kjerringa" for meg. Men nå skal jeg ta lærdom fra innlegget ditt og gå julen mer organisert i møte.

Takk for kjempekoselig hilsen i bloggen min, og jeg har virkelig koset meg her inne også.

min sin lille tue sa...

Hei på deg og takk for koselig besøk på bloggen min:)
Nå har jeg tittet litt rundt hos deg også, koselig hos deg også synes jeg:)
Du er herved tatt opp som medlem av TTT-klubben, og det viktigste kriteriet er at man har funnet ut at av og til tar ting litt mer tid enn man regner med. Det er det hele tror jeg. Vi har visst litt forskjellige TTT-prosjekter:)
Jeg setter deg på medlemslista jeg, så titter jeg innom deg igjen. Hvis du vil, kan du bruke logoen og buttonen vår på siden din:)
Ha ei fin uke.

Flower Power sa...

Så hyggelig at du stakk innom meg! Takk for hyggelig kommentar:))

Butikken vår er en hobby og gavebutikk, og vi har endelig fått ny internettside. Den er ikke helt ferdig utarbeidet ennå, men om du vil kan du finne oss på: www.veslestua.no

Skiltet med "bath" på er 10x30 cm.
Det passer fint utenpå en baderomsdør, eller bare satt på en hylle.

Ha en fin uke som kommer! Jeg skal se litt nermere på bloggen din jeg nå:)....