onsdag 31. oktober 2007

Hjelperingen - Juleengletips

Juleengletips I
Ønske deg en gave til et barn som trenger det


Min kjære mann, min beste venn og ledsager gjennom livet (må bare få skryte litt av han!) har også en blogg. Der legger han inn alle de politiske innleggene han skriver i iver og sinne, men som han ikke får på trykk. Noen innlegg kommer
også i avisen.



Jeg har virkelig lært mye av han, selv om vi selvfølgelig ikke alltid er enige i politiske spørmål og sånn. Da jeg møtte han var jeg lite miljøbevisst og ikke så opptatt av politikk. Men nå har
også jeg fått inn et debattinnlegg i Aftenposten, og jeg vrir og vender på hver emballasje for å se om det kan resirkuleres. Vi støtter Redd Barna og Leger Uten Grenser med et fast beløp hver måned (du får da faktisk mindre skatt!)


Mannen min syntes det nå var på tide at jeg skrev litt om miljø og ikke bare om materialistiske ting. Jeg lovte å oppfordre alle bloggere til å resirkulere all plast, glass og papir, kompostere og kjøre mindre bil, he-he! Men som jeg sier til han, så er det så flott med dere bloggere. Deres holdning om å ta vare på de små, vakre og ofte gamle ting er en god verdi i seg selv, noe vi alle burde bli flinkere til i vårt forbrukersamfunn.



Jeg synes også det er så fint å støtte dere og kjøpe noe dere har laget selv. Jeg har allerede bestilt og kjøpt flere julegaver av noen av dere. Det er miljøvennlig i seg selv. Og jeg vet det ikke er dårlige arbeidsforhold som ligger bak, men at det er en kreativ og kunstnerisk sjel som har skapt det.


Villa Utsikten hadde et bra innlegg her om dagen der hun startet Hjelperingen og oppfordret alle til å hjelpe barn som ikke har det så bra. Jeg vil gjerne være med på å lage ringen større. Jeg vet at det er mange av dere bloggere som er mødre. Mitt morshjerte blør hver gang jeg ser et barn som har det vondt. Dette har jo blitt enda sterkere nå som jeg har fått barn selv. Min datter har så mange muligheter og alt hun trenger når hun vokser opp. Som mamma vil jeg derfor ønske meg en gave til jul som skal gå til et annet barn som virkelig trenger det. Som medlem av Juleenglene er dette mitt første julegavetips: Ønske deg en gave til en organisasjon som kan hjelpe barn som ikke har det så godt!

8 kommentarer:

silje sa...

For et flott og tankevekkende innlegg! Jeg er så enig så enig. Jeg også merker at det å bli mor får en til å tenke og føle mye. Jeg er så livredd for at det skal skje barna mine noe,og får så vondt når jeg ser eller hører om barn som lider. Skulle så ønske det var noe jeg kunne gjøre for dem. Er støttemedlem i Stine Sofies stiftelse,men burde jo gjøre så mye, mye mer... Å ønske seg en gave til en organisasjon er kjempelurt! Takk for gode råd! klem fra silje

Kreoline sa...

Fint innlegg, jeg har kildesortert i mange år, er ikke så opptatt av miljø og den slags, men tenker jeg får gjøre det som mitt bidrag. Er også opptatt av at barn skal ha det bra, bare så synd at det er så mange barn som ikke har det som våre. Skulle gjort så mye mer.

chatrine sa...

Tankevekkende innlegg. Takk for mange gode tips, og ha en strålende dag!
Klem:)

Villa Utsikten sa...

Kjempe bra initiativ! Vi kan alle bli flinkere til å tenke på miljøet. Tenkte på det i går. Tørket opp noe søle på gulvet med papir.Skulle trekke det ned i do, men begynte å tenke på alt som går i sjøen..(blir jo løset opp,men lell)neste gang skal jeg bruke en vaskefille!Når jeg var lita ønsekt jeg å bli miljøvernminister hehe.
Vi bor på i distriktet så bilkjøringen er det vanskelig å gjøre noe med. Kollektivtilbudet her er alt for dårlig til at det lar seg gjøre.Men har kommet på et par ting jeg skal skjerp meg på: Ha med pose/kurv/eske på butikken,ikke bruk så mange plastikkposer.ta av unødvendig embalasjen på butikken så kanskje leverandørene tar hintet etterhvert. Ikke kjøp plastikkgaver til ungene som går i stykker bare en ser på de. La andre arve det en ikke bruker lenger. Var senest i går å leverte pyntegjenstander ol som vi ike bruker lenger. Da er det fint at andre kan gjøre nytte av det istedet enn å kast det på fyllinga.
Lykke til med prosjektet, håper flere blir bevisste:)

SisseLoise sa...

Et innlegg til ettertanke, og når en tenker etter så gjer ein faktisk litt her og der. Eg resirkulerer og gir vekk ting eg ikkje vil ha lenger, handlar på gjenbruksbutikken og pussar opp gamle ting/møblar. Likar å gjere dette samstundes som eg ikkje har økonomi til å springe og kjøpe det eg treng eller ønsker meg. Synes og det er gøy å lage bruksgjenstandar av søppel, altså gjenbruk. Bloggen min er no stengd for allmenheita, men om du har lyst til å besøke meg framover så er det berre å søke om å få tilgang. Kvifor eg har gått til dette skritt finn du ut om du kjem innom. Klem

Villa Utsikten sa...

Kom på en ting som kan bidra-bruk miljøvennlig innpakningspapir til jul:)

min sin lille tue sa...

Hei:)
Flotte tanker dette, man tar altfor ofte ting og situasjon for gitt.
Ha en fin kveld.

Timotei sa...

Et tankevekkende innlegg dette. Jeg er nok ikke så flink til å engasjere meg i de store politiske spørsmålene, men bidrar litt i det små istedenfor. Jeg har kildesortert søppel i mange år og det er sjelden jeg kaster klær. De kan jo sys om og bli til noe helt annet. Knapper og små merker kan brukes om igjen. Møbler males og blir "som nye". Og så er jeg veldig glad i de gamle tingene mine, de som har overlevd flere generasjoner i slekta vår. På gulvet har jeg filleryer som min oldemor har vevd. Så hjemmet vårt er nok litt "hummer og kanari" i stilen, men sånn liker jeg det!
Jeg tenker i alle fall ikke å bli med på den kjøpekarusellen!

Ønsker deg ei kjempefin helg!
Klem fra Rannveig.