tirsdag 16. oktober 2007

Høstfest


Så tilbake til høsten...

Hver høst siden jeg var liten har vi hatt høstfest. Da vi var små var vi ute og plukket høstblader og kastanjer som vi pyntet med hjemme. Der hengte vi opp bladene på et tre som moren min hadde klippet ut i brun filt.
Jeg husker så godt jordet der vi løp rundt og plukket blader som lå i hauger. Vi baste i løvhaugene, og det luktet så herlig løv og høst. Når jeg lukter løv nå, minner det meg om barndommen. Jeg tror man luktet alt mye bedre som barn. Da var man jo lavere og mye mer "oppi" jord og sand...


Vi har høstfest nå også. Her er noen bilder fra årets fest som var i helgen. Det er den samme familien som kommer på besøk, selv om den nå har vokst i antall. Da synger vi sangen Autumn Leaves (klikker du på denne kan du høre den fine melodien i flere utgaver!) i en norsk oversettelse, mens pappa akkompagnerer på pianoet. Etterpå spiser vi mammas hjemmelagde grønnsakssuppe og eplekake med krem.


Ha en fortsatt god høst!

12 kommentarer:

Timotei sa...

Høres kjempekoselig ut med høsfest! En flott tradisjon.
Jeg rakk ikke å kommentere på det forrige innlegget ditt. Likte veldig godt å lese om dine tanker om juleforberedelsene. Jeg er også sånn at jeg gjerne vil være ferdig med mye før 1.desember, så kan vi heller kose oss i adventstiden. Har som mål å bli ferdig med julegavene før desember, men det er nok ikke alltid jeg rekker det...
Ha en fortsatt fin uke!

HildeS. sa...

Hei hei.
Så koseleg det såg ut på haustfesten, og så kjekt at den har de hatt siden du var barn.
Bordet var flott pynta og suppa såg herleg ut:o)
Såg i innlegget ditt under at ein kunne kopiere bildet og bli ein juleengel, og det vil eg gjerne.
Eg sitter og syr julesaker for harde livet og storkosar meg.
Ha ein fin dag:)

Anonym sa...

Jeg får så lyst til å lage meg en blogg slik at jeg også kan bli en juleengel.
Nydelige bilder. Vakkert høstbord.
Klem Hedvig

Helene-Årets gleder sa...

Heiiii, snupp.
Så kjempe-koselig med høst-fest.
Mammaen din høres ut som en alle-tiders dame.Glad i familie og tradisjoner.Herlig å samles rundt et så vakkert og koselig bord og sammen finne glede ved den mørke tiden i året.
Jeg tror det har smittet over på deg:-)Det er rart hvordan foreldrene kan gi oss minner som er så gode at vi får frysninger av forventning og glede når vi kjenner en spesiell lukt etter at vi har blitt voksne.Jeg håper jeg blir en sånn mamma som kan fortsette å samle familien i mange, mange år.Vi har allerede startet tradisjoner der vi samler hele familien.En av dem som kommer nå er første søndag i advent. Da kommer alle hjem til oss for varm suppe, pepperkaker og gløgg etter juletretenningen.Å se alle vi er så glade i samlet rundt bordet med god mat og masse tente lys er det som gir livet mening.

Med ønske om en herlig kveld.Takk for at du delte gode barndomsminner.Glad for at du forteller om deres tradisjoner...det er godt å høre om familier som er glad i å treffes.

Klem til deg fra Helene

Berit sa...

Så koselig dere har det!
Hadde en nabo en gang som var så flik til alle ting og hun sa alltid: Husk å samle gode minner, det er så viktig for de små som vokser opp. Og hun hadde helt rett, det er veldig viktig i disse travle tider.
Og det med lukter er merkelig, for en kan komme i forskjellige stemninger, minner kommer, og en kan huske ting som er glemt bort, når den rette duften kommer.
Nydelig juleengel.
Jeg har fått englebilder som jeg skal lage julekort av, så julestemningen begynner å sige på.

silje sa...

Hei! Så koselige bilder, Og så flott at dere klarer å holde liv i tradisjonene! Jeg har egentlig ikke så mange tradisjoner med meg fra barndommen,men jeg prøver å lage mine egne nå som jeg har barn og min egen lille familie:) Tradisjoner er kjempeviktig!Jeg prøver forresten å bli med i juleenglene,men få bare ikke til å kopiere over bildet til siden min! Hulda prøvde å forklare meg det,men jeg får det altså ikke til. Har du noen tips? Ha en fin kveld! Klem fra silje

chatrine sa...

Så koselig med høstfest!:)Artig at men kan holde på tradisjoner. Høst-fest er jo nesten det beste for det er jo den tiden son vanligvis er lengst og tyngst, og da er det fint å ha noe å glede seg til:)
"så tilbake til julen" hehe. Nå har du fått meg inspirert:) For første gang på sikkert 10 år, eller noe sånt-har jeg vært å kjøpt noe jule-stæsj!!WOW!! Det er rødt papir i forskjellige varianter som jeg skal lage kremmerhus av, mulig til å henge på juletreet, noen kansje til å gi bort også:) Om jeg blir like ivrig skal jeg melde meg inn i juleklubben din:) Må bare kjenne litt på jule-følelsen først..ehh.. uvant midt i oktober:)
Ha en super kveld!
Klem:)

Hulda sa...

Dette høres veldig koselig ut. :) Så fint du har pynta.

Ellie sa...

Så utrolig koselig dette hørtes ut! Det er så fint, og ikke minst viktig, å ha tradisjoner. Er det ikke rart hvordan dufter fremkaller minner? Flott å ta vare på dette.

Hulda sa...

Du spurte om det kortopphenget. Jeg har kjøpt det på en blomster og interiørbutikk her i byen, Harstad. Men, merket er Krasilnikoff, er nok nettbutikker også som har det.

silje sa...

Hei igjen:) skal visst ikke være lett med dette juleengel-bildet:) Jeg har fått lagret det på datamaskinen nå,men får ikke til å legge det til i bloggen... Må jeg ikke ta på "legg til sideelement"? Også "legg til bilde"? Når jeg prøver å kopiere navnet på bildet,står det bare "angi bilde".Og jeg holder på å klikke:) Unnskyld bryet,jeg vil bare så gjerne bli en juleengel:) klem

Mia sa...

Såååå koselig dette var da! Kjempefint med en slik høstfest med familien, og nydelig oppdekning og pynt ved bordet var det også. Virkelig en hyggelig tradisjon.

Takk for din koselige kommentar i bloggen min. Koppene har jeg kjøpt forskjellige steder i div. brukbutikker, i tillegg til noen som jeg har arvet. Det er morsomt å gå på loppis etc. og "lete" etter noe bestemt, som feks. kopper med rosemotiv.