lørdag 3. november 2007

Arvesølv

Arvesølv fra 1915

Det er rart, men hyggelig. Når man gifter seg eller får barn får man ofte gaver av mennesker man ikke kjenner, men som gjerne vil sende en liten hilsen. Enten kjenner de foreldrene dine, de er gamle naboer eller så er de langt ut i slekten. Da Krabat ble født fikk vi mange fine gaver til henne, også av en kusine av mamma jeg sjelden har møtt. Det som var ekstra hyggelig, var at denne kusinen ga bort en sølvskje hun hadde tatt vare på fra min tippoldemor. På skjeen stod det: Erindring om Pinsen 1915. Dette var en helt spesiell gave som jeg håper vil minne datteren min på at hun er en del av en slektshistorie.

Skjeen var pent pakket inn i denne posen

Jeg har ikke arvet så mye selv. Det meste som finnes av arvesølv er fortsatt i huset der oldeforeldrene mine bodde, der foreldrene mine nå bor. Alt det gamle hører liksom til der.

Roseservise fra oldeforeldrene mine

Et kaffeservise har jeg da arvet, men som dessverre ikke er helt komplett. Serviset var opprinnelig til tolv. Det som er igjen er fire kaffekopper og asjetter, samt tolv skåler. Men dette er også en del av en historie. Oldeforeldrene mine var kunstnere som nok levde i et litt "fuktig" miljø. Serviset har nok fått gjennomgå på noen slike fuktige kvelder *fnis*.


Uskarp detalj

14 kommentarer:

Under en vind sa...

Sååå fint!! Önskar dig en skön helg! Kram!

Timotei sa...

En nydelig sølvskje din datter har arvet! Slike ting er så artige å få. Koselig å vite litt om tingene og hvem som har hatt dem før.
Ha en fortsatt fin helg!

Malinken sa...

Så fin dåpsgave! Setter stor pris på arvegods, og det å holde tradisjoner i hevd. Fint å vite historien bak, og å kunne minnes dem som har hatt dem før.

Fint innlegg du hadde under her også. Bra initiativ både fra deg, din mann og fra Villa Utsikten. Setter ting i perspektiv før denne handle-glade(gale)tiden som kommer.. Ord og tanker jeg definitivt skal prøve å ta med meg fremover. Takk!

Klem fra meg:-)

min sin lille tue sa...

Hei:)
Flott og koselig gave det der. Morsomt å få sånt som har en historie:)
Ha en fin kveld.

chatrine sa...

Så nydelig sølv! Så gøy med litt arv:)
Porselenet er sjarmerende også!
Jeg har faktisk arvet dåps-skjeen til min bestemor, den må jeg jo bare pusse og vise fram engang:)

Ha en fin søndagskveld!
Klem:)

P.S Å til sisselouise: Jeg ønsker meg en invitasjon også:)

Under en vind sa...

Varma päron med after eigth hör inte alls allahelgonahelgen till, det är en efterrätt som åts mycket på det glada 80talet!! Man tar bara päronhalvaor från konservburk och lägger dem i en form. En after eigth på varje och in i gunen, 170gr tills chokladen smält. Servera med vaniljglass. Enkelt och jättegott!!
Hoppas att du haft en toppenhelg också! Kramis!

Hemma på Landet sa...

Vilken söt sak.:-) Kramis

Ellie sa...

Ja, det er koselig med gamle ting som har vært i slekta lenge. Man får liksom et ekstra forhold til det. Ønsker deg en god uke!

Emmeline sa...

Hei...
Så nydelig sølvskje dere har fått, vakkert servise var det også.
Jeg får helt dårlig samvittighet av det flotte innlegget du har lagt ut under her. Huff---av og til føler jeg at det blir en vel materialistisk verden jeg presenterer på bloggen..
Drømmer og ønsker om nye vakre ting, men lite om hva livet egentlig handler om.. Så kommer du med dette flotte innlegget, tusen takk! Det har iallefall jeg veldig godt av. Økologisk bevissthet er heldigvis noe barna våre har begynt å få på plass... Så håper jeg at det å gjøre nytte av brukte ting kan bli noe også barna våre finner glede av også.
Takk for ettertenksomt innlegg. Ha en fin uke:0)

hos trude sa...

Heisann,endelig kom jeg meg innom deg for å legge igjen en hilsen...pakke er på vei(",)Koselig blogg du har, artig å lese. Legger en link til deg litt senere i dag,vi høres igjen vi to.

Anniche sa...

Hei!

Så kosleig innlegg :) Ting som virkelig betyr noe er viktige i dagnes samfunn!!!

Hyggelig at pakken fant veien til sin nye eier, og at hun ble fornøyd er enda bedre !! takk :)

klem tilbake!

trude sa...

hei,en liten hilsen,er pa jobb og skriver pa ipod'en,litt uvant det.tusen takk for den koselige hilsen pa bloggen min,slikt varmer og gir inspirasjon til nye prosjekt.haper du har det bare fint.klem

den gode feen sa...

Hei. Eg sendte posane til deg i går, men rakk ikkje pakke dei inn. La også oppi ein liten ting eg håper passar til jenta di.
Klem frå Linda/den gode feen

disa sa...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社,徵信,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務