mandag 12. november 2007

Lagedag - Juleengletips

I går hadde jeg lagedag sammen med moren og søsteren min. Det har vi ikke hatt siden jeg var barn. Men vi håper vi nå har laget en tradisjon vi kan fortsette med. Neste år trenger jo lille krabat også hjelp med julegavene. Da er det godt å ha en tante som er designer. Søsteren min holder nå på for fullt med julekortet vi skal sende i år. Det er utrolig hva man kan gjøre i Photoshop...

I går fikk jeg da endelig laget noen enkle julegaver som jeg skal gi til noen jeg er veldig glad i, men som jeg egentlig ikke pleier å gi julegave til. I år har jeg jo litt bedre tid, så da er det stas å kunne gi bort litt ekstra for å vise hvor mye de betyr for meg.

Her har jeg klistret på klistremerker som jeg har kjøpt på Alvas hus på lys fra St. Olav bokhandel (en nydelig katolsk bokhandel i Oslo). Rundt noen bunter har jeg pakket inn juleevangeliet på fransk. Arkene og madonnaemblemene er kjøpt på nettbutikken Créme de la Créme.

Ideen med papiret her har jeg hentet fra Årets Gleder. Jeg har skannet bilder fra gamle julesanghefter og printet ut med fargeprint på stive og naturfargede ark fra Norway Designs. Da får man frem den litt gule og gamle originalfargen. Søsteren min har laget utsnitt fra de samme bildene i sirkler og hjerter som fungerer som til og fra-kort. Knippene med syv lys lagde en fin bunt, men jeg synes også færre lys fungerer.


Her er en pakke med tre lys med O Come, all ye faithful og utsnitt med barn som synger.








For meg symboliserer lys
varme, ettertanke og fred. Det er det jeg helst vil gi bort til jul.

Mer fra lagedagen kommer senere!







16 kommentarer:

silje sa...

Så kjempeflotte ting du har laget! Er jo så koselig å få sånne gaver også,når det ligger omtanke og arbeid bak! Jeg er sikker på at mottakerne blir kjempeglade:) Godt det ikke bare er meg som går litt amok i nettbutikkene... Ikke mer enn når jeg hadde mottatt den forrige pakka,har jeg funnet en ny butikk jeg vil bestille fra... Der er ihvertfall porto gratis når man bestiller for mer enn 750 kr (og det gjør man jo fort..) og det hjelper mye. Synd ikke flere norske nettbutikker har en sånn policy,ser flere i sverige og danmark har det. Internett er dyrt noen ganger:) Ha en fin kveld,og takk for inspirasjon til fine ting man kan lage! Jeg har fortsatt ikke fått til å få jule-engelbildet på bloggen min,men jeg er med i tankene ihvertfall:) klem

Mia sa...

Å vad fint du har pysslat!! Har glömt julängelbilden men eftersom jag skriver om julen om och om igen ;-) så ska jag nog få till det ;-) kram

Ellie sa...

Disse lyspakkene ble virkelig flott! Jeg laget noen lignende ifjor til jul, men tror nok jeg må lage noen i år også. De er jo kjempefine som gaver. Ha en fortsatt god uke!

Pia..... sa...

Hej..nu har lånat julenglene är det ok? kika in till mej och bekräfta det...PIA

Villa Utsikten sa...

Det var en kjempe fin ide! En kan jo ikke kjøpe gaver til alle, men å lage en liten oppmerksomhet i julen til de som betyr noe for en var en super ide. Koster lite og gleder mye:)

chatrine sa...

Så koselig med disse lysene! Å det er jo gøy å gi vekk noe personlig i gave:) Veldig fin ide (som jeg kansje må snappe opp...når jeg skal til med julegaver) :)
Ha en super kveld!
Klem:)

elin1976 sa...

Nydelig:O)

Krabat sa...

Hei, Pia! Jeg får ikke åpnet bloggen din... men selvfølgelig er det helt greit at du bruker englebildet! Klem

den gode feen sa...

Så utruleg mykje fint du har laga!! Fantastisk.
Det er som å leite etter nåla i høystakken å leite etter den boka, så eg blir aldeles flau over at eg har satt så mange i sving. Håpar de ikkje slit dåko heilt ut. Uff. Stor klem frå Linda

Berit sa...

Nydelige lysbunter og så flotte bilder du hadde funne.
De må bli glade de som får en sånn fin gave som er laget med omhu.

Flower Power sa...

Så hyggelig med lagedag da! Flotte lysbundter du har laget, en gave som viser litt omtanke:))

Flower Power sa...

Hei igjen....
Nå så jeg skiltet fra Veslestua på innlegget under her.....morsomt:))
Badet deres ser kjempespennende ut!!
Den parfymeskriften ble jo bare helt knallfin på brannmuren. Skikkelig inspirerende bilder du viser.....(Jeg har nemlig et bad som skal pusses opp snart, så kanskje stjeler jeg ideen med skrift på veggen der....*herme, herme*)Det ser så koselig ut med skiltene og det hvite skapet:))

Emmeline sa...

Så koselig med lagedag, lysbuntene var virkelig fine. Tenk så koselig å få en sånn gave. Heldige de som blir satt pris på!

HildeS. sa...

Så koseleg det høyres ut med lagedag. Det må eg prøve å få til i år:o)
Lysbuntane var kjempefine, og så kjekt å få som gåve:o)
Ha ein fin kveld.

Hulda sa...

Nyyyydelige lysbunter du har laget! Jeg likte de så godt! Så god idè å gi bort slikt i gaver. Det tror jeg at jeg også må gjøre. Takk for tips! Håper det er ok at jeg låner det flotte bildet du la ut til slutt i innlegget.

Timotei sa...

Høres så koselig ut med lagedag og helt aldeles nydelige lysbunter du har laget!