søndag 18. november 2007

Og så på såper...


Jeg kjøpte noen såper denne uken som jeg også tenkte å pakke inn. Jeg har brukt de samme motivene som til lysene og kremmerhusene.





Her har jeg igjen brukt arkene med juleevangeliet og utsnitt fra julesangheftet. Problemet mitt nå er at jeg ikke vil gi bort alt sammen *fnis*. Disse såpene skal få sitt hjem på badet mitt.




Her er papir fra United Bakeries-posen. Og har du ikke sjekket linken til denne butikken ennå, så gjør det nå! Noen fantastiske bilder ser du nemlig HER.

Egentlig hadde jeg kjøpt fem ark fra en gammel bok fra slutten av 1800-tallet som jeg skulle bruke til disse såpene. Men tilfeldigvis så min strenge historiker-pappa dette da jeg skulle ha lagedag hjemme hos foreldrene mine. Han ble ganske så opprørt da jeg sa at noen nettbutikker selger ark fra gamle bøker som innpakningspapir. Dette var å ødelegge kulturminner, mente han, og kjøpte arkene av meg for det dobbelte av det jeg hadde betalt. *Ti-hi* kanskje noe å tenke på...



Noen har lurt på hvordan jeg lagde kremmerhusene. Jeg har brukt myk papp først og så limt på dekorpapir. Ellers er det bare å bruke fantasien. Kjøp blonder, grov hyssing og madonnaemblem. Print ut bilder med fargeprint, gjerne på litt røffe ark. Her er det mange muligheter!

11 kommentarer:

bagateller sa...

Så lekre, både såpene og kremmerhusene, en inspirasjon for oss andre. Posene fra United Bakeries i Oslo er jo noe for seg selv, tror jeg må sende søstern og div venninner dit så de kan spare på posene for meg:-D

Emmeline sa...

Stadig flere gode tips å få fra denne kanten. Veldig kjekt å lese. Det er jo ikke nødvendig å bruke sider fra gamle bøker?? Man scanner sidene og printer dem ut, og da får man alle flekker og gulfarge og det meste med på kjøpet samtidig som den gamle boken forblir inntakt? Dersom du har tilgang på en scanner er nok det et godt alternativ- Såpene dine var imidlertid UTROLIG skjønne. Virkelig lekre. Håper uken din blir fin=)

silje sa...

Hei:) så mye fint du lager,skal si du er kreativ om dagen:) jeg skal snart prøve meg på noen kremmerhus,takk for veiledning:) Flere tips til julekort mottas med takk,mailadr mi er siljewest@hotmail.com. Tusen takk:)
ha en fin uke! klem

chatrine sa...

Så fine såper! Jeg elsker såper!!
Flotte kremmerhus også:)
Go business du driver med disse gamle arkene;)
Ha en fin kveld!
Klem fra chatrine

den gode feen sa...

Fantastik fine ting du lagar!!! Du, veot du? Den boka det er er denne: Tullejakka og tulledagen. Er nesten 100% sikker på det. Og det stemmer sikkert at eg fekk den i 1977 då eg var 4 år. Eg har nemleg ganske god hukommelse frå ca 5-6 års alder, men denne boka har eg veldig vage minner frå. Så nå håpar eg berre at eg får tak i den :) Tusen millionar takk til deg og vennene dine, nå kan eg få fred i sjela rundt dette temaet ;)

Hulda sa...

Så nydelige ting du lager! Jeg syr og syr på disse bestillingene, men setter strek når november er over. I desember vil jeg bare kose meg og lage ting til meg selv, og julegaver. Så herlige bilder fra det bakeriet!!!

den gode feen sa...

Hei igjen. Eg har bestilt boka frå ein Antikvariat som hadde den inne :) Gledar meg masse til den kjem i posten. Er deg evig takknemlig for at du fann ut tittelen for meg :) Stor klem frå Linda

Villa Utsikten sa...

Så lekkre! En slik gave er ekstra koselig å få til jul:)

den gode feen sa...

Neimen så snille de er!!! Eg seier ja takk eg altså, og avbestiller den andre :) Tusen takk!! Herlighet eg er heilt overvelda!

Timotei sa...

Hei!
Så fine såper og kremmerhus du har laget! Virkelig dekorativt med det papiret du bruker. Egentlig er jeg litt enig med faren din. Men det går vel an å skanne arkene, så kan du jo kopiere opp så mange du ønsker. Bildene fra det bakeriet var så fine!

Ellie sa...

He he, du får kjøpe flere slike ark, så kan du tjene godt med penger ;-). Men for å være helt ærlig så er jeg veldig enig med faren din. Jeg har problemer bare med å legge en bok på gulvet, så at noen river ut sider av gamle bøker svir langt inn i sjela på meg. Scannetipset til Emmeline og Timotei er godt, synes jeg.

Det var noen aldeles nydelige kremmerhus du hadde laget! Jeg prøvde meg på slike i fjor, men det ble ikke mer enn et par-tre stykker. Kanskje jeg lager noen flere i år. Flotte innpakkede såper også. Tror jeg at jeg må ta meg en tur til Oslo i ens ærend for å besøke det bakeriet!