søndag 16. desember 2007

Den gamle damen med marsipanen

Da jeg var liten hadde jeg en bestevenninne som bodde i huset ovenfor meg som var født i 1914. Hun var hjemmeværende, og jeg gikk derfor ofte til henne etter skoletid. Den gamle damen lærte meg mange gamle oppskrifter som stod i hennes oldemors kokebok. Blant annet lagde vi alltid marsipan sammen før jul. Etterpå dekket hun det deiligste julebord, og vi drakk varm sjokolade med krem og spise hjemmelaget julekake. Min gamle venninne døde i fjor høst. Men heldigvis fikk jeg en del oppskrifter av henne som jeg kan føre videre. I dag har jeg laget marsipan etter hennes oppskrift.


Boksen er kjøpt på Kremmerhuset

Vi har også kjøpt juletre i dag. Hvorfor skulle vi bruke bil når vi kunne bære det hjem? Her er det frost og snø, så det ble en deilig tur med lille Krabat i vognen foran, mannen trillet og bar juletreet foran og jeg bak. Nå står det ute og venter på å bli pyntet. Alt er så deilig førjul...

Årets juletre!

9 kommentarer:

min sin lille tue sa...

Hei:)
Så koselig at du kan føre oppskriftene videre da.
Her er juletreet ute på plass med lys på, koselig å se på i mørket.
Så koselige pakker du har laget også.
Ha en fin søndagskveld.

posidriv sa...

Mmm, heimelaga marsipan er godt! Koselege førjulsbilete!

Hulda sa...

Veldig koselig med den gamle damen og marsipanen, et god minne. Juletreet deres ser tett og fint ut, sånn liker jeg også det. :) Førjulstida er fin, det er alltid så mye forventning og sitrende glede å hente. :)

bagateller sa...

Koseleg å høre om deg og din venninne, så godt når noen har tid til å lære fra seg slik kunnskap. Og så har du fått dine egne tradisjoner å føre videre:-) Fint tre også, og helt enig med deg med at det er like greit å gå når en ikke har så lang vei. Her er det juksetre i år, søsteren min er så allergisk at hun går ned for full telling om vi drar inn et ekte. Men pyttsan, jul blir jo det åkkesom.

Landliv sa...

Masse førjulssjarm her... og koselig med historien om den gamle damen.
Men du: Huset i bakgrunnen for treet? Det ser veldig spesielt ut? Er dette del av det dere selv eier? Skikkelig gammeldags sjarm det også!

Timotei sa...

Så fine minner du har om din gamle venninne. Det er så koselig å lese det du skriver, synes jeg.
Juletreet er kjempefint! Tenk, nå skal det snart inn i stua og pyntes! Vi pleier ikke å ta inn juletreet før på lille julaften. Å pynte treet er det aller siste vi gjør av juleforberedelser. Men denne jula skal vi reise til foreldrene mine og være der til over nyttår, så da blir det nok ikke juletre her hos oss.
Kos deg videre med juleforberedelsene!
Klem fra Rannveig

Kreoline sa...

Nam, jeg lage også alltid marsipan til jul, og det er himmelsk godt. For en koselig historie, koselig med gamle koselige damer, og kjekt at du har fått noen gamle oppskrifter, det er nesten gull verdt. Flott juletre, koselig å pynte. Ha en fin uke.

chatrine sa...

Så koselig med denne bestevennen din! Etterhvert kan du jo lære hennes gode oppskrifter videre til lille krabat også:)
Her har også juletreet blitt innkjøpt, og står tålmodig ute å venter på lille julaften:)
Ha en fin dag!
Klem:)

Mia sa...

Koselig med slike gamle oppskrifter, med historie, som blir ført videre til nye generasjoner. Koselig var også bildet du tegnet om juletreets hjemkomst; jeg synes jeg ser dere for meg, trillende og bærende på det vakre juletreet i vinterlig landskap. Og det er vel ikke så lenge til det kommer innomhus og blir pyntet heller...?