torsdag 6. desember 2007

Vinterns söta

I dag har jeg hatt en hel dag alene med juleboken min og litt julebakst. Mannen min har pappaperm, så han og Krabat har vært ute mens jeg har bakt Bergensk julevørterbrød og gammeldags julekrydderkake. Disse fryser jeg nå ned og tar opp igjen litt før jul, pynter dem og gir til venner.


Ny kokebok av søstrene Eisenman

Jeg har også prøvd den nye julegodteboken jeg har kjøpt, Vinterns Söta, som jeg fikk anbefalt på bloggen Hem och Lycka. Boken er kjempefin og kan virkelig anbefales videre! Det går helt fint med oppskrifter på svensk, særlig når man har en svensk venninne man kan spørre. Hva betyr 1 msk mjölk? Det fant jeg blant annet ut etter en rask sms *smil*.

I dag lagde jeg Saffransdrömmar. Det er serinakakelignende kaker med safran. Kjempegode og enkle å lage! Halvparten putter jeg i glass og gir bort til jul.


Safrandrømmer

PS! Pia og
Linn Marie fra Bergen, jeg kan ikke finne noen link til dere... Kan dere legge den igjen?

9 kommentarer:

Karoline sa...

ser deilig ut. kjemekoselig med kaker på glass til julegave!
liker siden din godt!
god helg.
hilsen Karoline

Albertines verden sa...

Hm. Ikke lett å få med seg alt når man vosjer! He-he. Ja, har åpnet butikk. Nøyaktig 3 uker siden i dag. Den ligger i Askim, indre Østfold. Fortsatt fin uke, snart fredag og helg!

M&Co - http://mandco.typepad.com/ sa...

Oj så flik du er som baker så mange julekaker :-) Saffransdrömmarne så skikkelig gode ut!

Ellie sa...

Den boka så veldig fristende ut! Jeg har allerede mange flere kokebøker enn jeg har plass til, så jeg bør vel begrense meg litt, men det er ikke enkelt! Safrandrømmer så annerledes og gode ut.

Mia sa...

Ja, den boken så da veeeeldig fristende ut nydelig cover ihvertfal...) Så koselig for deg å ha litt tid til koselige saker mens pappa er ute og triller Krabat. Kos deg videre i helgen og håper du får en fin 2. advent.

Mia sa...

Å mums de där såg ju riktigt goda ut! Kul att du också fick dig ett ex och att du har en svensk väninna som kan hjälpa till ;-) Kram!

Under en vind sa...

DEn där boken verkar vara värd att äga!! Fortsatt skön helg! Kram!

Flower Power sa...

Sååå hyggelig at du tok den lange turen fra oppegård til Veslestua da!!
Synd at ikke jeg var på post, så kunne vi ha pratet litt vet du....:)
Kakene dine ser kjempegode ut! Skal prøve meg på noen sånne, men med speltmel i stedet for hvetemel. Jeg tåler ikke hv.mel, og har aldrig prøvd julekaker med spelt....håper det går, for jeg er kjempeglad i småkaker.
Ha en fin søndagskveld:)

bagateller sa...

Hvilket servise er du du serverer kakene på? Du står jo på som bare det, har ikke bakt en eneste ting enda, men en av grunnene er at jeg selv er ALT for glad i sånt søtt:-S