lørdag 28. juni 2008

Et gammelt gulv

I dag gjorde gulvsliperen seg ferdig med gulvet. Det tok to dager å få bort lim og rester etter gammel gulvmaling. Her er tre faser gulv på soverommet:


Kork, sannsynligvis fra 1980-tallet.


Slik så det ut etter at vi hadde fjernet korken og gammelt linoleum som lå under...
Og slik ser det ut etter sliping i dag!

Det er utrolig hva man har lagt oppå det gamle tregulvet i årenes løp. Her er tre faser gjennom ulike tidsepoker av gulvet i gangen ved siden av soverommet:


Parkett av nyere dato...


Linoleum fra etter krigen?



Gammelt malt tregulv i mørk rødbrun farge fra 1920-tallet med rester av lim og papir fra linoleumet som lå oppå.
Og her er gulvet anno 2008 etter sliping:



Vi skal flytte døren, derfor er det nå to døråpninger en stund.

Detaljer før...


Detaljer etter...

Neste steg for gulvet er å male det. Men i hvilken farge? Vi har malt et gulv hvitt før, men det blir så fort stygt. Derfor heller vi nå mot grått. Hva synes dere?

11 kommentarer:

posidriv sa...

Eg kjenner meg att i den prosessen der! Kjøkengolvet vårt fekk same behandling for eit par år sidan. Vi mala golvet lys grått, og eg er kjempefornøgd! Bilete av golvet ligg her, om du har lyst å ta ein titt:
http://flickr.com/photos/86031932@N00/198708205/

Lukke til med resten av arbeidet! :)

fru vims sa...

grått er bra :) hybelkaniner er grå også ;) så da kan det ikke være no spørsmål om hva som er mest praktisk ;)

Midnattsola sa...

Det ble stor forskjell fra før til nå, ja! Fint med tregulv. Det blir sikkert kjempefint med grått.

anneskreative sa...

Hei,,,,for en jobb dere har gjort,,,og så flott gulvet var underst,,,,
Jeg har slikt tregulv på hytta,det har vi malt lys grått,,,,og det er jeg veldig fornøyd med.
Det står til alle farger,,,er lyst nok men ikke hvitt,,,og malte gulv er så enkle og vaske,,,,
Lykke til
Anne

Drømmefangeren sa...

For et nydelig gulv som kom frem til slutt,litt misunnelig ;), er så flott med malte tregulv. lysegrått blir sikkert kjempefint

marie sa...

Grått høres ut som en superduper farge.

Spennende prosjekt dere har.

Berit sa...

For en jobb, jeg er imponert av dere!!! Dette blir NYDELIG!!!

Solstad sa...

Grått er bra!..tenker jeg :) Det kommer til å bli noen flotte golv her :) Kjempejobb!! Dere er flinke.

Tiril sa...

Takk for du besøkte bloggen min.
Butikken min ligger i Sandnes.
Litt av en jobb dere har tatt fatt på,
Imponerene, dere er flinke.
Gleder meg å se videre.

HildeS. sa...

Hei hei.
Neimen er du tilbake uten at eg har fått det med meg:)
Så koseleg:)
Herlegheten for ein jobb de har gjort. Eg vert sliten berre av å sjå på.
Det bli spennande å sjå korleis dette vert til slutt:)
Ha ein fortsatt fin sommar.
Klem H.

Siri sa...

Hei! Så spennende det er å følge gangen i arbeidet deres! :)
Angående å male tregulv: mamma malte det gamle gulvet grått, og det ble kjempefint! og det holder seg godt også, flere år etter..;)